Inleiding

Stel ik zoek een advocaat. Om als leek een geschikt advocatenkantoor te vinden valt niet mee. Hoe vind ik tussen de ruim 7000 kantoren het kantoor dat het best mijn behoefte kan invullen?
De advocatuur was tot voor 2007 een vrij gesloten ‘wereld’. Een eigen orde, intransparantie en een enigszins mystiek imago. Logisch, want tot voor kort werd niet toegestaan dat advocatenkantoren zich naar de markt profileerden. Daar begint nu verandering in te

komen en die ‘marktwerking’ zal sneller en verder doorzetten. En dat het snel kan gaan blijkt uit de vergelijkingssite www.degoedkopenotaris.nl waar vele klanten juist op zoek zijn naar die transparantie.
Het is dus zaak om u als kantoor, maar ook als individuele advocaat te profileren. Waarin onderscheidt u zich van alle anderen, wat is uw toegevoegde waarde als advocaat?

Advocatenkantoor in concurrentie¹

Een advocatenkantoor is te weinig bekend in de regio; hoe ontwikkel je een profiel om die bekendheid te vergroten? Naamsbekendheid wordt vooral opgebouwd doordat de cliënten het in de regio over het kantoor hebben; dit ambassadeursschap stimuleren dient prioriteit nr 1 te krijgen. Een reputatie genieten heeft alles te maken met een scherp profiel; om een scherp profiel op te bouwen is het lastig als het kantoor louter een optelsom is van losse praktijken.

Het is dus zaak te kiezen voor praktijken die elkaar versterken en wellicht andere praktijken af te stoten. Het heeft geen zin om het zoveelste middelgrote full- service kantoor in de regio te zijn. Maak keuzes voor dienstverlening en cliëntele op grond van beschikbare expertise en  informatie over concurrenten en zoek de samenwerking met collega kantoren. Het draait allemaal om toegevoegde waarde door de ogen van cliënt!

Marktontwikkeling¹

Kijkend naar de aantallen dan valt op dat 80% van de markt kantoren zijn met minder dan 5 werknemers, het grootste gedeelte daarvan zijn uiteraard ‘eenpitters’ en compagnons.

Aantal   werknemersAantal   advocatenbureaus% van het   totaal
0-4507281
5-975712
10-192945
20-50991,6
>50681,1

Verdere schaalvergroting wordt voor een scala van professionele dienstverleners als een noodzakelijke conditie gezien om ‘in business’ te blijven. Hier liggen diverse argumenten aan ten grondslag. Zo wordt verwacht dat kleine advocatenkantoren samen gaan werken omdat het hun ontbreekt aan omzet en winstbasis om noodzakelijke investeringen te doen in ICT en kennisontwikkeling.

Het aantal middelgrote advocatenbureaus zal dus toenemen.
Bovenstaande vraagt natuurlijk om een geheel eigen wijze van strategie ontwikkeling. Daarin dienen zowel ‘inside out’ als ‘outside in’ elementen te worden gecombineerd.

Acquisitie

Met name netwerken is voor de advocaat als professional een belangrijke manier om aan nieuwe clienten en opdrachten te komen, getuige onderstaand bericht dd 11 juli 2008

Onderzoek toont groei in online professional netwerken onder juridische professionals aan, grote vraag naar advocaat-specifieke netwerktoepassingen

LONDEN–(BUSINESS WIRE)–Een nieuw onderzoek toont aan dat bijna 50 procent van de advocaten lid zijn van online sociale netwerken. Meer dan 40 procent van de advocaten geloven dat professioneel netwerken de potentie heeft om de activiteiten en de juridische practise kan veranderen in de komende vijf jaar. Het onderzoek onder 650 advocaten toont verder de hoge mate van interesse aan voor de aansluiting bij een professional online netwerk dat speciaal aansluit bij hun beroep.

Bron
1. prof. Frank Kwakman, hoogleraar Nyenrode business universiteit, De toekomst van professionals.

Profacq adviseert, traint en coacht de advocatuur op het terrein van Acquisitieplezier.

[divider_line]

Dit document ontvangen in handig pdf formaat?

[contact-form-7 id=”2324″ title=”Kennisbank”]