Waarin kenmerkt zich de onderwijsbranche?
Acquisitie binnen het onderwijs is een beladen begrip. Sinds een jaar of 9, na de intrede van marktwerking in het onderwijs, is het een steeds vaker voorkomend verschijnsel.
Het is dus belangrijk om er aandacht aan te besteden. In alle geledingen binnen het onderwijs is het een issue. Bij onderwijsadviesdiensten die op zoek gaan naar scholen in ‘het buitengebied’, maar ook bij basisscholen die vanwege krimp hard nadenken hoe ze ‘alle’ leerlingen in de omgeving op hún school krijgen.
Aanpak
Er bestaan vele vormen van acquisitie. Maar welke manier van acquisitie past nu bij welk onderwijsinstituut en welke acquisitie-activiteiten passen bij welke professionals zodat die kunnen doen wat ze leuk vinden?
Want daar draait het om bij acquisitie: plezier erin hebben. Dan ben je als persoon succesvol en dus als instituut ook. De gemiddelde onderwijsprofessional heeft zijn vak gekozen om uiteindelijk leerlingen ‘gelukkig’ te maken d.m.v. goed onderwijs. En niet omdat acquisitie erbij hoort.
Stelling: Elke onderwijsprofessional bezit waardevolle ‘acquisitiewaarde’ en kan vanuit die waarde een belangrijk deel in acquisitie bijdragen!
Naaststaande afbeelding geeft treffend aan waar de acquisitiewaarde van de onderwijsprofessional zich bevindt. Centraal in de overlap van de cirkels, daar bevinden zich de activiteiten op gebied van acquisitie waar de professional plezier aan beleeft.
Een professional kan pas iets met zijn ‘waarde’ doen als hij het juiste beeld bij acquisitie heeft en weet welke activiteiten er bij hem passen. Door middel van workshops genereren we het juiste beeld bij acquisitie en bepalen we de juiste activiteiten voor elke professional.